Volg ons ook op:

Snurken tijdens je zwangerschap

Snurken tijdens de zwangerschap

Datum: 23-01-2018 | Mathijs de Boer
Last update: 28-11-2019

Wanneer je zwanger bent kun je last krijgen van wat vervelende zwangerschapskwaaltjes. Ook snurken kan hierbij horen. Hoewel je misschien nog nooit in je leven gesnurkt hebt, kan het tijdens de zwangerschap zo maar gebeuren dat je tijdens het slapen ineens zo'n ruisend en brommend geluid maakt. Je snurkt!

Maar waarom gebeurt dat ineens als je zwanger bent? Wat zijn de gevolgen van snurken? En nog belangrijker: hoe kun je dit verminderen of zelfs stoppen? Wij zetten het in dit artikel voor je op een rij.

Waarom ga je snurken tijdens de zwangerschap?

Van de zwangere vrouwen krijgt ruim 80 procent te maken met vochttoename. Tijdens een zwangerschap houdt je lichaam namelijk extra veel vocht vast. Vooral vanaf de 15e week van je zwangerschap neemt het vochtpercentage in het lichaam toe, waardoor de slijmvliezen in de neus opzwellen. Hierdoor kan de lucht minder goed een doorgang vinden. Dit zorgt er vervolgens voor dat je 's nachts begint te snurken. Wanneer je in verwachting bent van meer dan één baby wordt de kans op snurken ook groter.

De gevolgen van snurken

Hoewel jij voorheen misschien klaagde over het gesnurk van je partner, zijn de rollen nu misschien wel omgedraaid. Snurken kan dus irritaties opleveren bij je partner. Daarnaast zijn er ook andere vervelende gevolgen. Hoewel het op het eerste gezicht onschuldig lijkt, kan het snurken voor zowel de zwangere vrouw als de baby nadelige gevolgen hebben. Hoe erger je snurkt, hoe hoger je bloeddruk namelijk wordt. Ook wordt je slaapritme verstoord door het snurken, dit kan tot gevolg hebben dat je minder uitgerust wakker wordt en wat humeuriger bent dan normaal.

Stoppen met snurken tijdens je zwangerschap

Gelukkig zijn er genoeg manieren om het snurken tijdens de zwangerschap te verminderen of zelfs helemaal te stoppen. Allereerst is een goede ventilatie in de slaapkamer noodzakelijk. Zet dus een raampje open voor wat frisse lucht. Daarnaast kan het helpen om op je zij te slapen, in plaats van op je rug of buik. Op die manier zakken je tong en zachte mondweefsel niet naar achter, en drukt je lichaamsgewicht niet op de luchtwegen. Hierdoor kun je vrijer ademhalen.

Gebruik anti snurk hulpmiddelen

Daarnaast zijn er een aantal handige producten en hulpmiddelen die je kunnen helpen het snurken te stoppen:

  • Zo zorg je er met een neusspreider voor dat het smalste gedeelte van je neus wordt geopend, waardoor je meer lucht krijgt
  • Een neuspleister of neusstrip heeft dezelfde functie, alleen plaats je dan een pleister op je neus
  • Verder kan een positietrainer of anti-snurk T-shirt ervoor zorgen dat je tijdens het slapen niet op je rug rolt
  • Ook kan een anti snurkbeugel ervoor zorgen dat je luchtwegen open blijven, zodat de doorstroming van lucht beter verloopt en je dus stopt met snurken


Snurken tijdens de zwangerschap, bekijk, vergelijk en bestel: