Wat is snurken?

Snurken houdt in dat bij het ademhalen tijdens het slapen een zagend, ruisend-brommend geluid wordt gemaakt. Dit geluid is soms zo sterk dat een partner, huisgenoot of zelfs buren er last van kunnen hebben. Bij de ademhaling gaat de lucht via de neusholte, de keelholte en de luchtpijp naar de longen.

Wat is snurken?

Snurken is het geluid dat je maakt tijdens het slapen als gevolg van een gedeeltelijke blokkade van de luchtweg. Het geluid van het gesnurk verschilt per persoon zowel in volume als in klank.

In het bovenste gedeelte van de luchtpijp zitten de stembanden (ter hoogte van de adamsappel). Snurkgeluiden ontstaan door een vernauwing in de luchtweg in het traject tussen de ingang van de neus (neusgaten) en de stembanden. Bij mensen die snurken is soms de neusholte te nauw, maar meestal betreft het een vernauwing achter de huig (dat is de overgang van de neus- naar de keelholte) of het gebied in de keelholte achter de tong.

Wanneer je gaat slapen ontstaat er een spierverslapping van alle spieren in het lichaam. En omdat de tong ook een spier is, verslapt ook deze. Hierdoor zakt de tong weg in je luchtweg, waardoor de luchtweg gedeeltelijk geblokkeerd wordt. Het kleiner worden van de luchtweg heeft trillingen tot gevolg.

Hoe ontstaat het snurk-geluid

Door de vernauwing ontstaat er bij het inademen een onderdruk in de keel waardoor het zachte gehemelte met de huig, de tong en de wanden van de keelholte naar elkaar toe gezogen worden en gaan trillen; dit veroorzaakt het snurkgeluid. Snurkgeluiden zijn te vergelijken met het leeglopen van een opgeblazen ballon; veel lucht stroomt dan heel snel door een nauwe doorgang met als gevolg dat dit nauwe deel gaat trillen en een snerpend geluid maakt.

Mogelijke oorzaken van snurken:

Er zijn vele mogelijke oorzaken voor snurken. Een aantal veel voorkomende oorzaken zijn:

Gevolgen van snurken

Het effect dat snurken of slaapapneu op je lichaam en functioneren heeft, kan vervelende proporties aannemen. Klachten die je kunt ondervinden zijn bijvoorbeeld: vermoeidheid (je wordt moe wakker), verminderde concentratie, verstoring van het slaapritme, etc..

Behandelingen voor snurken en slaapapneu

Om erachter te komen wat de oorzaak is van het snurken kan je een zogenaamd slaaponderzoek laten uitvoeren. Hierbij wordt je gemonitord tijdens het slapen. Dit onderzoek kan tegenwoordig zowel thuis als in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Afhankelijk van de resultaten van het slaaponderzoek kan de KNO-arts een aanbeveling doen voor de verschillende oplossingen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • CPAP-apparaat (Continuous Positive Airway Pressure)
  • Snurkbeugel (Mandibulair Repositie Apparaat (MRA)
  • Of verder onderzoek d.m.v. een ‘slaapendoscopie’.

Soms kan het nodig zijn om een medische ingreep te ondergaan om van je snurken en slaapapneu af te komen. Een aantal voorbeelden van medische ingrepen zijn: Uvulo-palato-pharyngo-plastiek (UPPP), gecontroleerde littekenvorming of verwijderen van de huig.

Geen diagnose, maar wel een oplossing?

Wanneer je niet in aanmerking komt voor een medische oplossing en toch wilt stoppen met snurken, zijn er vele opties die je kunt overwegen. Één van de meest gebruikte vrij verkrijgbare oplossingen tegen snurken is de anti snurkbeugel. Andere effectieve producten zijn:

Op Snurken.nl hebben we een handig overzicht gecreëerd van alle mogelijke producten tegen snurken. Met ons categorieën overzicht navigeer je gemakkelijk naar de juiste oplossing tegen snurken en met onze prijsvergelijker vind je altijd het beste en voordeligste anti-snurk product.

Wat kun je zelf doen tegen snurken?

Door met bepaalde zaken rekening te houden kun je wellicht het snurken al verminderen. Denk hierbij aan aanpassingen aan je doen en laten of leefomgeving. We hebben een aantal van deze zaken voor je op een rijtje gezet:

  • Slaap in een koele, goed geventileerde ruimte.
  • Eet geen zware maaltijden vlak voordat je naar bed gaat.
  • Vermijd koffie of alcohol in de laatste 2 uur voor het slapen gaan.
  • Slaap in een rustige ruimte.
  • Vermijd zware lichamelijke inspanning voor je gaat slapen.
  • Streef naar een goed lichaamsgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen. Een vuistregel is dat je lengte (boven de meter) in centimeters gelijk is aan het ideale gewicht (in kilo’s).
  • Zorg voor een regelmatig leefpatroon, waarbij eventuele slaapmiddelen en kalmerende middelen niet meer nodig zijn.
  • Vermijd roken in en om de slaapkamer.
  • Slaap zo recht mogelijk, op een stevig matras en bij voorkeur op een dun kussen.
  • Zorg voor een gestrekte hals, zodat de luchtwegen zo weinig mogelijk belast worden.
  • Vermijd eventuele klachten van zuurbranden door met een extra hoofdkussen te slapen of door het hoofdeinde van het bed op klossen te zetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.