Oorzaak snurken: buikligging

Eén van de belangrijkste oorzaken van snurken is je slaaphouding. In dit artikel richten we ons op de ‘buikligging’ en stellen we ons de vraag: Waarom snurk je als je op je buik slaapt?

Snurken in buikligging

Snurken als je op je buik slaapt, de zogenaamde ‘buikligging‘. Snurken is bij veel mensen een bekend fenomeen. Vaak wordt gedacht dat snurken een probleem is dat voornamelijk bij mannen voorkomt, maar dit is echter niet het geval. Het komt bij vrouwen ook veel voor, al is dit wel minder dan bij mannen. Ongeveer een kwart van de vrouwen snurkt tegenover ongeveer vijftig procent van het mannelijke deel van de bevolking.

Waarom snurk je als je op je buik slaapt?

Als het gaat om een oorzaak vinden voor het snurken is er niet één enkele oorzaak aan te wijzen. Eén van de oorzaken van snurken is de slaaphouding. Hierbij kunnen we onderscheid maken in drie verschillende slaaphoudingen; de rugligging, de zijligging en de buikligging. In dit artikel richten we ons op de buikligging als oorzaak van het snurken.

De reden dat je snurkt als je op je buik slaapt (buikligging) is eenvoudig te verklaren als je weet hoe de ademhaling werkt. De ingeademde lucht gaat namelijk via de mond en de neus naar de longen toe. Als er echter door deze slaaphouding sprake is van een vernauwing in de luchtwegen gebeurt er iets opvallends.

De luchtstroom wordt hierdoor minder en soms zelfs even geblokkeerd. Door de vernauwing in de luchtstroom ontstaat er een ronkend, grommend geluid dat we kennen als snurken. Bij een buikligging is snurken dus een frequent verschijnsel.

Hoe los je dit op?

Als het snurken een probleem wordt, is het tijd om te zoeken naar een effectieve oplossing. Natuurlijk zou het logisch zijn om voortaan een andere slaaphouding aan te nemen door op je zij te gaan slapen, maar zo eenvoudig werkt het niet. Je bent je immers niet bewust van de bewegingen die je in je slaap maakt.

De meest gerichte aanpak is om de neusademhaling bij een buikligging te verbeteren. Hierdoor stroomt er meer lucht naar de longen en neemt de kans op luidruchtig snurken aanzienlijk af.

Hulpmiddelen

Om de ademhaling via de neus te verbeteren zijn er verschillende hulpmiddelen te gebruiken, zoals; een anti-snurk hoofdkussen, een snurkbeugel of een anti-snurk band. In alle gevallen wordt getracht de slaaphouding of de ademhaling van de buikslaper te verbeteren, zodat het snurken niet langer een probleem is.

Je slaapt hierdoor niet alleen beter, je zorgt er ook voor dat je partner kan genieten van een welverdiende nachtrust. Bijkomend voordeel is dat een goede nachtrust ook een positieve invloed heeft op je gezondheid. Bijvoorbeeld als je kampt met overgewicht is een goede nachtrust essentieel.

Misschien interessant:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.